plakat Na granicy percepcji

“Na granicy percepcji rosną wspaniałe kwiaty”

W obchody Roku Awangardy Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi wpisany był autorski program edukacyjny niemieckiego artysty Johannesa Deimlinga realizowany wspólnie ze studentami ASP.

Program “Na granicy percepcji rosną wspaniałe kwiaty” składał się z trzech części – intensywnego programu edukacyjnego PAS | Performance Art Studies, wystawy prezentowanej w Galerii Kobro oraz „Nocy z performance”, która odbyła się w ramach Nocy Muzeów 2017.

PAS | Performance Art Studies
6–13 maja 2017

Postrzeganie jest działaniem, czymś, co zawsze nas angażuje, choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi. To łańcuch połączonych ze sobą aktywności: Działanie – Przyciąganie – Przetwarzanie – Postrzeganie – Rozpoznanie – Działanie itd. Są one niezbędne, by uporządkować, zidentyfikować i zinterpretować dane zmysłowe, a także – aby zrozumieć nasze środowisko, społeczeństwo oraz własną osobowość. W sztukach wizualnych postrzeganie służy dekonstrukcji i wprawieniu w zakłopotanie. Wszystko po to, by zyskać inne, świeże spojrzenie na nas samych, społeczeństwo czy środowisko. Niemal wszystkie kierunki sztuki współczesnej prowadzą grę z łańcuchem percepcji. Op-art, surrealizm, dadaizm i oczywiście sztuka performance pokazują, jak doświadczenie estetyczne wraz z percepcją wizualną generują różnorodne obrazy świata. Skoro łańcuch percepcji jest ściśle indywidualny i nie ma funkcji zbiorowej, rodzi się pytanie o nasze procesy poznawcze. Jest to tym bardziej interesujące, gdy spotykają się dwa lub więcej rodzaje percepcji. Wymiana doświadczeń prowadzi do dialogu i przecięcia perspektyw, które stanowią podstawę naszej codziennej komunikacji. Dzielenie się doświadczeniem daje możliwość przemyślenia na nowo paradygmatów, kwestionowania pojedynczych punktów widzenia i lepszego zrozumienia potrzeby zmian.

Im głębsze dociekania w zakresie postrzegania, tym wyraźniejsze widzenie samych siebie na granicach logiki, sensu, rozumienia. Być może właśnie w tych tajemniczych, osobliwych sferach można byłoby stać się zdolnym do umiejscowienia i rozpoznania kwitnących kwiatów sztuki.

Podczas PAS #54 koncentracja na pojęciu percepcji była punktem wyjścia do lepszego zrozumienia ciała, przestrzeni, czasu, materiału i działania jako aktywnych narzędzi sztuki performance. Uczestnicy czerpali inspirację i wykorzystywali elementy innych dziedzin sztuki, takich jak poezja, rzeźba, rysunek, malarstwo, wideo, architektura, zwracając uwagę na kontekst miejsca i czasu, w którym się znajdowali.

Wystawa „Na granicy percepcji rosną wspaniałe kwiaty”
12–31 maja 2017

Wystawa prezentowała fotografie autorstwa Moniki Sobczak oraz Matthiasa Picka, wideo-performance oraz dokumentację wideo poprzednich edycji PAS | Performance Art Studies. Była to pierwsza tak obszerna wystawa tego projektu. Prezentacja prac performance wielu młodych międzynarodowych twórców pokazała także nowe pokolenie performerów, którzy wkraczają obecnie w szeroką domenę sztuki perfomance, dokonując jej reinterpretacji.

Wystawa prezentowała także pracę zatytułowaną „THE WALL”, która miała pozwolić widzom na zapoznanie się z przebiegiem artystycznego procesu związanego z teorią i praktyką sztuki performance. Na setkach kartek zostały zaprezentowane rysunki, notatki, cytaty, krótkie teksty czy wiersze tworzące „mapę myśli”. Wreszcie wystawa obejmowała także dokumentację wideo oraz film dokumentalny Matthiasa Picka „Sharpen One’s View”. Nie zabrakło też dokumentacji pracy artystycznej samego twórcy projektu BBB Johannesa Deimlinga.

Noc z performace
20 maja 2017

W ramach tego wydarzenia swój perfomance zaprezentowała czwórka polskich artystów: Weronika Lewandowska (Warszawa), Łukasz Trusewicz (Poznań), Vena Naskręcka (Częstochowa) oraz Konrad Juściński (Poznań). Działanie artystów było odpowiedzią na temat przewodni programu edukacyjnego PAS – Performance Art Studies #54 i wystawę „Na granicy percepcji rosną wspaniałe kwiaty”, będąc jednocześnie ich własną interpretacją zagadnienia percepcji.